Personuppgiftspolicy för Iplanner

Denna Personuppgiftspolicy träder i kraft 2021-01-01

Vi har gjort vårt bästa att skriva denna Personuppgiftspolicy i enkla och tydliga termer. För att underlätta din förståelse av denna policy har vi lagt till anteckningar som ger korta sammanfattningar av det lagliga språket på vanlig svenska.

Sammanfattning Personuppgiftspolicy för Iplanner

  • Tjänsten iplanner är en webbaserad tjänst som möjliggör för dig att planera ditt byggprojekt där du kan skapa en 3D-modellering av din bostad samt med hjälp av tjänsten beställa byggmaterial och byggtjänster. Som Företagsanvändare, kan du genom denna tjänst nå kunder genom annonser.
  • Iplanner är tillgänglig på webbadressen www.iplanner.se, denna Tjänst drivs av Swedish Planning Solutions AB (reg. Nr. 559229–4333) ett svenskt företag som är personuppgiftsansvarig för hanteringen av dina uppgifter.
  • Som Användare av Tjänsten behöver du registrera ett konto där dina personuppgifter såsom namn, adress och e-post kommer insamlas.
  • Personuppgifter kan komma att användas för marknadsföring av våra tjänster och du har möjlighet att ställa in dina preferenser och begränsa den kommunikation du får från oss.
  • Vår Tjänst länkar till tredjepartstjänster och där du tar del av tjänster från annan leverantör är iplanner gäller denna leverantörs personuppgiftspolicy.
  • Du har rätt till insyn och att begränsa hur vi får hantera dina personuppgifter. Om du har frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter eller vill tillvarata dina rättigheter, kontakta oss på privacy@iplanner.se. [Länk till sammanfattad version] [Länk till full-text version ]

Iplanner’s personuppgiftspolicy

Gäller från MÅNAD DAG, 2020

1 Introduktion

1.1 Tjänsten iplanner ("iplanner", "Tjänsten") ägs och drivs av Swedish Planning Solutions AB med reg. nr. 559229–4333 och är registrerade på adressen Marsvägen 8, 14 133 Huddinge ("Swedish Planning Solutions ", "vi", "oss"). Swedish Planning Solutions är ett företag under svensk lag som driver hemsidanwww.iplanner.se.

1.2 Tjänsten är en webbaserad tjänst som möjliggör för dig att planera ditt byggprojekt där du kan skapa en 3D-modellering av din bostad samt med hjälp av tjänsten beställa byggmaterial och byggtjänster. Som Företagsanvändare, kan du genom denna tjänst nå kunder genom annonser.

1.3 Denna Personuppgiftspolicy beskriver Swedish Planning Solutions policyers och hantering angående vår insamling och användning av dina personuppgifter, både dig som privat- och Företagsanvändare. Denna text anger också dina rättigheter kopplade till Dataskydd. Vi inser att integritet är ett utvecklande ansvar. På grund av detta kommer vi, då och då, uppdatera denna policy när vi genomför nya personuppgiftsrutiner eller antar nya Sekretesspolicys.

1.4 Vi vill betona att vi aldrig kommer sälja dina personuppgifter.

2 Besökare

2.1 För Tjänsten kan du antingen var Privatanvändare eller Företagsanvändare. Denna Personuppgiftspolicy är tillämplig oavsett vilken typ av användare du är. När en del av denna policy rör både Privat-användare och Företags-användare kommer vi beskriva detta som ”Användare” av Tjänsten. När en del av denna policy bara gäller för en av rollerna kommer vi använda ”Företagsanvändare” eller ”Privatanvändare”

3 Personuppgifter som vi hanterar

3.1 Personuppgifter du ger oss.

När du använder Tjänsten kommer du behöva skapa ett konto och på så sätt ge oss vissa personuppgifter såsom namn, e-mail, adress, användarnamn, lösenord, och andra personuppgifter för att du ska kunna använda Tjänsten.När du skapar ett företagskonto för Tjänsten ger du oss tillgång till allmän företagsinformation, ditt namn, adress och andra kontaktuppgifter som återfinns i registreringsformuläret.

3.2 Din kommunikation med oss.

Om du kommunicerar med oss, t.ex. via e-post kan vi behålla sådan kommunikation och informationen i den (ditt namn, e-post, kontaktinformation och all personlig identifierbar information som du tillhandahåller i fritextform). Vi behåller detta för att svara på din förfrågan; eller för att hålla reda på ditt klagomål, boendeförfrågan och liknande.För nyhetsbrev kan du hantera dina preferenser och du kan när som helst välja bort att ta emot marknadsföring.Om du vill att vi ska radera dina personuppgifter eller att vi på annat sätt ska avstå från att kommunicera med dig, vänligen kontakta oss på kontakt@iplanner.se.Notera att om du frågar oss att sluta kontakta dig via e-post eller till en viss e-post kommer vi spara den e-postadressen i vårt e-post filter som en blockerad e-postadress. Vi gör detta för att kunna uppfylla din förfrågan.

3.3 Uppgifter vi får från tredje part.

Vi kan få tillgång till personuppgifter via Tjänsteleverantörer och partners för att bekräfta personuppgifter. Exempelvis om du vid registrering av konto väljer att logga in genom ditt Facebookkonto kommer vi få tillgång till dina uppgifter av Facebook.

3.4 Uppgifter vi inte vill samla och spara.

Vi undviker att samla känsliga personuppgifter som exempelvis biometrisk data eller lokaliseringsdata.

4 Hur och varför vi använder dina Personuppgifter

Vi använder dina personuppgifter för de ändamål som redogörs för nedan:

4.1 Tillhandahålla Tjänsten.

Ett av vår huvudsyften för att samla personuppgifter är att kunna tillhandahålla, bedriva och administrera Tjänsten för dig samt hantera anslutna företags kundregister:Laglig grund: Detta är nödvändigt för genomförandet av vårt kontrakt med dig (Användarvillkor, Personuppgiftspolicy och andra kontrakt vi kan ha ingått med dig) samt uppfylla våra avtalsenliga skyldigheter mot de företag och organisationer som vi har avtal med.

4.2 För att vår hemsida ska fungera smidigt.

Vi använder cookies och liknande teknik för att du ska kunna navigera hemsidan och använda de funktioner som vår Tjänst tillhandahåller. För mer information om exakt vilken typ av cookies vi använder, vilken information de samlar och varför, besök vår (Cookie policy)Laglig grund: Vi behandlar uppgifterna för att det ligger i vårt berättigade intresse att tillhandahålla vår Tjänst och vi förlitar oss också på ditt samtycke enligt ePrivacy direktivet för användning av cookies.

4.3 Hantera konton och prenumerationer.

När du skapar ett konto eller prenumeration, kommer vi be dig ge oss namn, e-mailadress och andra personuppgifter i vårt registreringsformulär. Vi ber bara om information som är nödvändig för att kunna leverera de tjänster och produkter du har begärt.När du skapat ditt konto får du en administratörsroll för ditt konto. Som administrator kan du lägga till fler användare på ditt konto. Vi kommer hantera dessa personuppgifter med samma respekt som beskrivits i denna Policy.Laglig grund: Denna behandling är nödvändig för att uppfylla vår kontraktuella skyldighet.

4.4 Användarsupport/kommunikation med dig.

Viss information som du ger oss när du kontaktar oss sparas och behandlas för att kunna hantera din förfrågan.Laglig grund: Denna behandling är nödvändig för att uppfylla vår kontraktuella skyldighet.

4.5 Hantera vår relation till dig

Vi kan söka dina åsikter om den tjänst vi erbjuder. Detta är nödvändigt för vårt legitima intresse att undersöka hur Användare använder vår Tjänst. Vi kommer också meddela dig om ändringar i vår Tjänst.Laglig grund: Detta är nödvändigt för genomförandet av vårt kontrakt med dig då vi lovat support samt för våra kunders och vårt berättigade intresse av att hantera supportärenden.

4.6 Säkerhet

Vi använder uppgifter för att stärka säkerheten för vår Tjänst och våra Användare för att upptäcka och förhindra bedrägerier, för att lösa tvister och genomdriv våra avtal.Laglig grund: Vi behandlar uppgifterna för att det är nödvändigt för vårt berättigade intresse att skydda våra system och tjänster.

4.7 Statistik, analys och utveckling av Tjänst

För statistiska ändamål lagrar vi information om hur många enskilda Användare vi har och hur ofta dessa enskilda Användare besöker vår webbplats och använder vår tjänst. Vi samlar in och lagrar denna information för att bättre förstå alla våra Användares behov och intressen så att vi kan utveckla och förbättra vår tjänst i framtiden.Laglig grund: Vi behandlar uppgifterna för att det är nödvändigt för vårt berättigade intresse att utveckla och förbättra vår verksamhet och system.

4.8 Marknadsföring

Vi kan använda dina uppgifter för marknadsföringssyfte om du inte köpt produkter eller tjänster via vår Tjänst eller är Företagsanvändare endast om du samtycker till detta.Laglig grund: Behandlingen baseras på ditt samtycke till att motta kommunikation och erbjudanden enligt ePrivacy direktivet.Vi kan använda dina uppgifter för marknadsföringssyfte om du tidigare köpt produkter eller tjänster via vår Tjänst för att skicka marknadsföring om relaterade produkter och tjänster.Laglig grund: Denna behandling är motiverad genom vårt och ditt berättigade intresse att kunna erbjuda dig relaterade produkter och tjänster till de du tidigare varit intresserad av.

4.9 Rättsliga förpliktelser

Vi kan använda dina uppgifter för att fullgöra rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, bindande föreskrifter, domslut eller myndighetsbeslut, t.ex. bokföringslagen.Laglig grund: Behandlingen baseras på vår skyldighet att uppfylla våra rättsliga förpliktelser och behandlingen krävs enligt lag.

5 När och hur vi delar personuppgifter med andra

5.1 När det är nödvändigt

Vi delar dina personuppgifter när det är nödvändigt för att genomföra en transaktion, för att fullgöra ett avtal eller när vi har godtagbara affärskäl för att göra det.

5.2 Med våra tjänstepartners för att tillhandahålla Tjänsten

Vi kan dela din information med våra tredjepartsleverantörer, agenter, underleverantörer och andra associerade organisationer i syfte att slutföra uppgifter och tillhandahålla tjänster till dig för vår räkning. När vi använder tredjepartsleverantörer avslöjar vi dock endast de personuppgifter som är nödvändig för att leverera tjänsten och vi har ett avtal på plats som kräver att de håller din information säker. Notera att vi inte kommer dela dina uppgifter till tredje part för deras egna direktmarknadsföringsändamål, såvida du inte har bett oss att göra detta.När du efterfrågar produkter eller tjänster kommer relevanta tredjepartsleverantörer att använda dina uppgifter för att förse dig med information och fullgöra sina skyldigheter som följer av de avtal du ingått med dem. I vissa fall kommer de att fungera som personuppgiftsansvariga för dina personuppgifter och därigenom rekommenderar vi dig att läsa deras personuppgiftpolicies. Dessa tredjepartsleverantörer kommer dela uppgifter med oss som vi kommer använda i enlighet med denna Personuppgiftspolicy.

5.3 Tvingade delning

Vi kan också dela din data till tredje part om vi har anledning att tro att åtkomst, användning, lagring eller delning är nödvändigt för att: (a) Följa ett domstolsbeslut, administrativt beslut eller andra rättsliga skyldigheter; (b) Tillämpa våra avtal eller villkor; (c) Hantera och upprätthålla säkerheten av vår hemsida, inklusive att förhindra eller stoppa en attack på vårt datasystem eller nätverk; och (d) Skydda våra Användares, oss själva, eller andras rättigheter, egendom eller säkerhet.

6 Dina rättigheter

6.1 Generell information.

Vi uppfyller gällande dataskyddslagstiftning inom Europeiska unionen såsom den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), som när den är tillämplig innehåller följande rättigheter för individen. Som individ har du rätt till: (a) Information om behandlingen av dina personuppgifter (enligt definitionen i GDPR); (b) Begära åtkomst till ett registerutdrag över din personuppgifter som (enligt definition i GDPR); (c) Få tillgång till en kopia av dina uppgifter; (d) Begära rättelse av dina personuppgifter; (e) Under visa omständigheter, begära radering av dina uppgifter; (f) Begära begränsningar eller motsätta dig behandling av dina personuppgifter, som ligger till grund för vårt berättigade intresse; (g) Skicka ett klagomål till ansvarig dataskyddsmyndighet. Datainspektionen är den dataskyddsmyndighet som övervakar att vår verksamhet följer relevant dataskyddslagstiftning, eftersom vi är etablerade i Sverige; (h) Om behandlingen av dina uppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke för framtida behandlingar av dina personuppgifter; och (i) Få dina personuppgifter i ett flyttbart och maskinläsbart format (”dataportabilitet”).

6.2 Alla förfrågningar angående dina personuppgifter ska skickas till  privacy@iplanner.se.

Du kommer att inom rimliga ramar ha tillgång till dina personuppgifter utan extra kostnad om du begär detta via [privacy@iplanner.se. ]. Om vi inte kan förse dig med detta inom en rimlig tidsram, ger vi dig ett datum för när informationen kan tillhandahållas. Om sådan åtkomst nekas kommer vi att förklara varför åtkomst har nekats.

6.3 Vi behandlar din data för att kunna erbjuda vår Tjänst.

När vi behandlar dina uppgifter kommer vi att göra det för att erbjuda dig vår Tjänst, driva vår verksamhet, uppfylla våra avtalsenliga och juridiska skyldigheter, skydda våra system och kunder eller uppfylla de legitima intressen som beskrivs i avsnitt "Hur och Varför vi Använder din Data" och "När och Hur vi Delar data med Andra" som nämns ovan.När vi överför data från EU, gör vi detta baserat på ett antal rättsliga mekanismer, som beskrivs i avsnittet ”datalagring” nedan.

6.4 Rätten att invända mot behandlingar baserat på våra berättigade intressen.

Du har rätt att när som helst motsätta dig behandlingen, med skäl som hänför sig till din speciella situation, av personuppgifter som baseras på våra berättigade intressen. Om du invänder slutar vi att behandla dina uppgifter. Vi kommer inte längre att behandla dina uppgifter såvida vi inte kan visa att vårt berättigade intresse för behandlingen åsidosätter dina intressen, rättigheter och friheter, eller om behandlingen är för att upprätta, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

6.5 Rätt att motsätta sig behandling av uppgifter i marknadsföringssyfte.

I vissa fall behandlar vi dina uppgifter för direkt marknadsföringsändamål. Du har rätt att när som helst invända mot behandling av dina uppgifter som rör sådan marknadsföring, inklusive profilering i den utsträckning det är relaterad till sådan direktmarknadsföring. Om du motsätter dig behandling för direktmarknadsföringsändamål kommer vi inte längre att behandla dina uppgifter för sådana ändamål. Det finns inga formella krav för att motsätta sig; om möjligt bör det göras vi kontakt@iplanner.se.

7 Säkerhet och personuppgifter

7.1 Skydd av dina personuppgifter.

Vi åtar oss att se till att din information är säker. Vi upprätthåller lämpliga fysiska, tekniska och administrativa skyddsåtgärder för att skydda data och personligt identifierbar information som du överför genom användning av vår Tjänst. Vi uppdaterar och testar vår säkerhetsteknik kontinuerligt.Icke-känsliga uppgifter (e-postadress mm.) överförs normalt via Internet, och detta kan inte garanteras vara 100 % säkert. Som ett resultat, även om vi strävar efter att skydda dina personuppgifter, kan vi inte garantera säkerheten för all information du överför till oss, och du gör detta på egen risk. När vi fått dina uppgifter, gör vi vårt bästa för att säkerställa dess säkerhet i våra system.

7.2 Begränsad åtkomst.

Vi begränsar åtkomsten till dina uppgifter till dem som endast behöver denna information för att ge dig tillgång till Tjänsten eller för att administrera våra interna system. Vi utbildar våra anställda om vikten av konfidentialitet och upprätthåller integriteten och säkerheten för din information och har ingått sekretessavtal med sådana anställda.

7.3 Tillämpning av integritetsansvar.

Vi förbinder oss att vidta lämpliga åtgärder för att genomdriva våra anställdas integritetsansvar.

8 Datalagring

8.1 Plats för dina personuppgifter

Personuppgifter hanterade av oss är lagrade och behandlas i huvudsak i Sverige och inom EU, samt på den plats där du använder Tjänsten, när du är i Sverige behandlas personuppgifterna i Sverige samt i de länder där iplanner och våra partners, och leverantörer är aktiva.

8.2 Överstämmelse med denna Policy

Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att informationen vi samlar in i enlighet med detta denna Personuppgiftspolicy hanteras i enlighet med bestämmelserna i detta meddelande och i enlighet med tillämplig lagstiftning där informationen är tillgänglig.

8.3 Överföringar utanför EU/EEA

Om vi skulle överföra dina personuppgifter till tredjeland dvs. länder utanför EU/EES, kommer vi att ingå avtal och vidta andra åtgärder i enlighet med tillämpliga rättsliga krav, inklusive Europeiska unionens standardavtalsklausuler. Vänligen maila oss på kontakt@iplanner.se om du vill ha mer information om det skydd som vi har vid överföringar av data utanför EU och Storbritannien. Om du använder Tjänsten medan du är utanför EU kan din data automatiskt överföras utanför EU för att ge dig tillgång till Tjänsten.

8.4 Lagringstid

Vi kommer endast spara personuppgifter så länge som data är nödvändig för att tillhandahålla vår Tjänst och för att uppfylla de ändamål som anges i avsnitt 5 ovan.

8.5 Kriterier för bedömning av lagringstid

Olika typer av personuppgifter kan komma att sparas olika länge. Kriterierna som bedömer hur länge data ska sparas är: (a) Hur länge är dina personuppgifter nödvändiga för att du ska kunna använda Tjänsten? Till exempel: Om du skapar ett konto kommer vi spara dina uppgifter så länge det är nödvändigt för att hantera ditt konto, dvs. tills du bestämmer dig för att avsluta eller ta bort ditt konto. Om du kommunicerat med oss, kommer vi spara denna information så länge det krävs för att hantera din förfrågan. (b) Har vi lagliga, avtalsenliga eller liknade skyldigheter att lagra dina uppgifter? Till exempel: Vi kan omfattas av obligatorisk lagstiftning om lagring av information som exempelvis kan vara av redovisningsskäl. Det kan också vara en statlig order att lagra data som är relevant för ett visst ändamål såsom lösa en eventuell tvist.

8.6 Granskning

Vi granskar våra lagringsperioder för personuppgifter regelbundet. Observera att om du avslutar prenumerationen på vårt nyhetsbrev kan vi behålla dina uppgifter i en undertryckningslista för att säkerställa att du inte får framtida epostkommunikation.

9 Företagsanvändare kan radera information

9.1 Företagsanvändare av denna Tjänst kan radera personuppgifter om deras kunder som dem fått via denna Tjänsten då denna Personuppgiftspolicy inte är tillämplig på hur Företagsanvändare hanterar sina egna personuppgifter.

10 Undantag

10.1 Aggregerade personuppgifter

Aggregerade personuppgifter samlas in och bearbetas genom användning av cookies för att övervaka och utvärdera användartrender på hemsidan. För detaljerad information om hur vi använder Cookies se vår (Cookie Policy)Vi samlar in information om hur användarna av vår Tjänst integrerar med Tjänsten på ett sätt som innebär att vi inte kan länka tillbaka data till dig. Vi använder denna anonyma information för förståelse av hur användarna använder vår Tjänst för statisk, och förbättring av Tjänsten. Dessa uppgifter kommer vara helt anonyma och utgör inte personuppgifter. De kan därför lagras längre än dina personuppgifter.

10.2 Anonymiserade personuppgifter.

Anonymisering innebär att vi tar bort alla delar i dina personuppgifter som kan kopplas till en individ. Anonyma data saknar också allt som i framtiden kan göra det möjligt att återansluta data till en individ. Denna anonymisering av data är ett steg längre än processen för pseudonymisering. Detta innebär att anonymisering gör det svårare att identifiera en individ än pseudonymisering.

10.3 Tredje Parts Tjänster.

Detta sekretessmeddelande gäller inte personuppgifter som du tillhandahåller en annan juridisk eller fysisk person via Tjänsten eller på annat sätt. Dessa kontaktuppgifter finns på vår Tjänst, helt enkelt för att ge dig information om var och hur du kan kontakta vissa företag. Vi hanterar inte dina kontaktuppgifter och vi har ingen tillgång till och är inte ansvariga för personlig information som skickas till dem. Denna Personuppgiftspolicy är därför inte tillämpligt på något du lämnar till eller genom dina kontaktuppgifter.

10.4 Användare under 18 år

Användare under 18 är inte tillåtna att skapa ett konto för Tjänsten och är därmed undantagna från denna Personuppgiftspolicy.

11 Ändringar och Uppdateringar av denna Personuppgiftspolicy

11.1 Uppdateringar av denna Personuppgiftspolicy

Vi kommer uppdatera denna Personuppgiftspolicy vid behov för att spegla kundfeedback, ändringar i Tjänsten eller uppdaterade tolkningar av lagstiftning. När Policyn är uppdaterad, kommer vi visa det senaste datum för ändring högst upp i Policyn, och beskriva ändringarna i historiken.

12 Frågor, Tankar eller Klagomål

12.1 För att ställa frågor eller lämna synpunkter på denna Personuppgiftspolicy eller vår hantering av personuppgifter kontakta oss på:

Swedish Planning Solutions AB [kontaktuppgifter, adress, telefonnummer] kontakt@iplanner.se