iplanner Användarvillkor

Dessa användarvillkor (”Villkor”) träder i kraft 2021-01-01.

Vi har gjort vårt bästa att skriva dessa användarvillkor i enkla och tydliga termer. För att underlätta din förståelse av denna policy har vi lagt till anteckningar som ger korta sammanfattningar av det lagliga språket på vanlig svenska.

Introduktion

Iplanner är en webbaserad onlinetjänst där du kan planera ditt byggprojekt genom att skapa en 3D-modellering av din bostad samt hjälpa dig komma i kontakt med leverantörer för att kunna få kostnadsförslag och beställa det byggmaterial och de byggtjänster du behöver. Du har dessutom möjlighet att se och lämna omdömen om de olika leverantörerna samt smidigt kunna betala genom faktura som skickas till din e-post. (”Tjänsten”).

Detta är villkoren som gäller för dig som använder iplanner som skapats av Swedish Planning Solutions AB, org. nr. 559229-4333, ett företag som är lokaliserat i Sverige, där tjänsten är tillgänglig via websidan www.iplanner.se, eller den domän som vi instruerar.

Se vår Personuppgiftspolicy för information om hur vi hanterar personuppgifter och denna policy är en integrerad del av våra Villkor.

Du förstår och godkänner att Swedish Planning Solutions AB inte är ansvarig för information som lämnas av en leverantör som du kommunicerar med och vi är inte heller part i eventuella avtal mellan dig och leverantören. Dessa Villkor täcker inte vad som gäller för om du besöker en leverantörs webbsida eller köper deras tjänster. Vi hänvisar till varje enskild leverantör för ytterligare information och begränsningar.

Dessa Villkor vänder sig till både dig som konsument som använder plattformen för att planera projekt och kontakta leverantörer (”Privatanvändare”), och till dig som representerar en leverantör som erbjuder tjänster till konsument via vår plattform. Där Villkoren är specialanpassade använder vi benämningen ”Privatanvändare” och ”Företagsanvändare”.

För mer information, kontakta oss på kontakt@iplanner.se.

Sammanfattning: Vi erbjuder en webbaserad Tjänst där man kan planera och realisera sina byggprojekt för de leverantörer och konsumenter som ingår avtal med oss för Tjänsten.

1 Kontrakt och Tjänster

1.1 Kontrakt

  • a) När du använder denna Tjänst, går du med på alla villkor i dessa Villkor, att du har. läst vår Personuppgiftspolicy samt användarvillkoren för användning av 3d-verktyget från Planner5D B2B UAB. Genom att godkänna Villkoren och intyga att du har läst vår Personuppgiftspolicyn ingår du ett juridiskt bindande avtal med Swedish Planning Solutions AB (”oss”) där du är antingen Privatanvändare eller Företagsanvändare)

  • b) Om du är Företagsanvändare och använder vår Tjänst, intygar du att du har befogenhet och behörighet att ingå avtal för ditt företags räkning samt att du därmed binder ditt företag till de nu gällande Villkoren, inklusive de särskilda villkor som är tillämpliga för Företagsanvändare.

  • c) Om du som Användare inte accepterar våra Villkor eller vår Personuppgiftspolicy, kan du inte använda vår Tjänst.

Sammanfattning: Om du använder vår Tjänst ingår du ett avtal med Swedish Planning Solutions AB.

1.2 Tjänster

  • a)Dessa Villkor är tillämpligt förwww.iplanner.se som tillhandahåller en web-baserad Tjänst som möjliggör för dig att planera ditt byggprojekt där du kan skapa en 3D-modilering av din bostad samt med hjälp av tjänsten beställa byggmaterial och byggtjänster. Som Företagsanvändare, kan du genom denna Tjänst nå kunder genom annonser.

  • b) Vi hänvisar till vår Tjänst som ”Tjänsten” som t.ex. innehåller följande funktioner: (i) Hjälper dig planera ditt byggprojekt genom möjligheten att skapa en 3D-modilering, (2) Hjälper dig beställa byggmaterial eller byggtjänster från Företagsanvändare kopplade till sajten.

  • c) Denna Tjänst är för närvarande kostnadsfri för dig som Privatanvändare. Som Företagsanvändare får du tillgång till Tjänsten mot en månadsavgift enligt villkor på iplanners webbsida.

  • d) Vi förbehåller oss möjligheten att ta betalt i en framtida version samt att tilläggsvillkor kan komma att gälla för ny funktionalitet vi lanserar framöver.

  • e) Vi har särskilda Villkor för Företagsanvändare som återfinns i punkt 5.

Sammanfattning: Dessa Villkor täcker information för konsumenter och företagsanvändare av Tjänsten.

1.3 Innehåll och tjänster från annan

  • a) Den här Tjänsten kan innehålla material och tjänster såsom inloggning via ditt Facebook och Google-konto som kommer från en tredje part vilket vi inte äger eller kontrollerar. Vi äger eller kontrollerar inte dessa tjänster eller material, även om de går att nå via vår Tjänst. Detta inkluderar även länkar till tredje parts tjänster som Företagsanvändare gjort tillgängligt när de skapat sin profil i Tjänsten.

  • b) För att göra Tjänsten användarvänlig använder vi tjänster från tredje part. Exempelvis kan detta användas för att göra analyser på användardata, kundsupport och betalningslösningar.

  • c) Notera att all information som du anger till en tredje parts hemsida (antingen integrerad i Tjänsten eller via en länk), kommer delas med ägaren av den tredje parten. Du bekräftar och förstår att den information du tillhandahållit kan omfattas av personuppgiftspolicyn, samt användarvillkoren för denna tredje parts hemsidor.

  • d) Tredje parts tjänster som rör din användning av Tjänsten kan omfattas av villkor extra kostnader som regleras av ansvarig tredjepartsleverantören. Skulle du ha problem eller frågor angående tjänsten som tillhandahålls av tredje part, ska du rikta dessa frågor till tredjepartsleverantören som ska hantera dessa efter deras tillämpliga villkor.

Sammanfattning: Vår Tjänst använder länkar till tredje parts material och tjänster som ligger utanför vår kontroll.

1.4 Ändringar

  • a) Vi arbetar hela tiden med att förbättra våra Villkor. Vi kan när som helst komma att skapa nya funktioner, ändra existerande funktioner eller ta bort funktioner med Tjänsten utan att informera dig. Vi kommer dock alltid arbeta med att uppdatera villkoren i dessa Villkor för att följa utvecklingen av Tjänsten vi erbjuder. Ändringar kommer att gälla när det publicerats på vår hemsida där det kommer framgå ett datum då ändringen träder i kraft. Om inget datum står, gäller datum för publicering av de nya Villkoren.

  • b) Om vi skulle genomföra materiella ändringar av Villkoren, inklusive ändringar som skulle påverka dina rättigheter, kommer vi meddela detta senast 30 dagar innan ändringen träder i kraft, vilket krävs enligt gällande rätt. Detta meddelas antingen via email eller genom en notis på vår hemsida enligt vad som krävs enligt lag.

  • c) Om du skulle ge oss feedback, förslag eller kommentarer om Tjänsten ger du oss rätten att använda denna feedback, förslag eller kommentarer, för vårt eget syfte, utan restriktioner eller betalning till dig.

Sammanfattning: Om vi skulle göra några väsentliga ändringar i dessa Villkor kommer vi kontakta dig e-mail eller genom vår hemsida.

1.5 Behörighet och användarverifiering

  • a) För att använda denna Tjänst behöver du vara en person som minst är 18 år eller behörig företrädare för en giltig, befintlig verksamhet, organisation eller annan juridisk person med giltigt organisationsnummer som har god status enligt lagarna i det land du är registrerad och kan ingå rättsligt bindande avtal.

  • b) Vi kan göra åtkomsten till och användningen av Tjänsten, vissa områden eller funktioner av Tjänsten, begränsade till att vissa Villkor och krav behöver uppfyllas. Exempelvis krav på att utföra en verifieringsprocess, där specifika kvalitets- och behörighetskrav behöver uppfyllas.

  • c) Användarverifiering på internet är svårt och vi tar inget ansvar för att bekräftelsen av en Användares identitet. Trots ovanstående kan vi för transparens, förebyggande av bedrägeri och som tillåts av tillämpa lagar, men vi har ingen skyldighet att (i) be Användare att tillhandahålla en form av myndighetsidentifikation eller genomföra ytterligare kontroller för att verifiera Användares identitet, (ii) checka Användare mot tredjepartsdatabaser, andra källor eller begära rapporter från tjänsteleverantörer, och (iii) där vi har tillräcklig information för att identifiera en Användare begära ut registerutdrag eller motsvarande varianter av balgrundkontroller.

  • d) Tillgång till vissa delar av Tjänsten kan vara föremål för separata policys eller riktlinjer och det kan komma att kräva att acceptera ytterligare villkor för att komma åt dessa delar.

Sammanfattning: För att använda denna Tjänst finns det vissa krav på dig som Användare.

2 Kontoregistrering

2.1 Du behöver skapa ett konto (”Iplanner-konto”) för att få tillgång till Tjänsten.

2.2 Du kan skapa ett Iplanner-konto genom att ange din email-adress och skapa ett lösenord eller genom att använda ett av dina sociala medier konton som Facebook eller Google. Du har möjligheten att koppla isär ditt Iplanner-konto och dit valda konto kopplat till sociala medier när som helst.

2.3 Du ska ange korrekt och aktuell information när du skapar ett konto. Du ska också se till att uppdatera din information löpande så dina kontouppgifter är aktuella hela tiden.

2.4 Du får enbart registrera ett konto till Tjänsten så länge vi inte gett dig tillstånd att registrera fler. Du får dessutom inte tilldela eller på annat sätt överföra ditt konto till annan.

2.5 Du är ansvarig att uppehålla säkerheten och sekretessen för dina kontouppgifter och får inte avslöja dina uppgifter till tredje part. Du ska omedelbart meddela oss om du vet eller misstänker att dina uppgifter har förlorats, stulits, missbrukas eller på något sätt get en obehörig tillgång till konto. Du är ansvarig för de aktiviteter som genomförs på ditt konto såvida inte sådana aktiviteter inte är auktoriserade av dig och du har rapporterat att ditt konto används av obehörig.

Sammanfattning: För att använda denna Tjänst behöver du registrera ett konto.

3 Kostnader för tjänsten

3.1 Kostnader

  • a) Det är för närvarande kostnadsfri att registrera konto för såväl Privatanvändare som Företagsanvändare.

  • b) Vi kan komma att ta ut en månadsavgift för att Företagsanvändare ska få tillgång till Tjänsten. Kostnaderna för detta kommer att anges på vår webbsida.

  • c) Vi kan komma att ta ut andra avgifter från Företagsanvändare, och/eller Privatanvändare för användning av vår plattform och Tjänst (”Serviceavgifter”). Tilläggsvillkor kan komma att gälla för ny funktionalitet vi lanserar framöver.

  • d) Tillämpliga Serviceavgifter (inklusive mervärdesskatt och andra skatter) kommer anslås till en Företagsanvändare eller Privatanvändare innan en bokning går igenom. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Serviceavgifterna och kommer att ge våra Användare tillräckligt meddelande om eventuella avgiftsändringar innan de träder i kraft. Sådana avgiftsändringar påverkar inte bokningar som gjorts före avgiftsändringens ikraftträdande.

  • e) Du är ansvarig för att betala eventuella Serviceavgifter som du är skyldig iplanner. Tillämpliga Serviceavgifter (inklusive tillämpliga skatter) debiteras av iplanner betalningar. iplanner-betalningar drar av alla avgifter från betalning från Privatanvändare innan de betalar tillbaka till Företagsanvändaren. Om inte annat anges på vår iplanner-plattform återbetalas serviceavgifter inte.

  • f) Observera att kostnader kan tillkomma för datatrafik, SMS och inte minst för de tjänster som du avropar av leverantörer via vår Tjänst. Dessa avgifter ligger utanför vår kontroll och vi ber dig vara uppmärksam på de extra kostnader du träffar avtal om.

3.2 Betalningsvillkor

  • a) Serviceavgifter ska betalas enligt de villkor och i den valuta som anges vid var tid på vår webbsida.

  • b) Du kommer att förse oss med giltig och uppdaterad kreditkortsinformation. Om du tillhandahåller kreditkortsinformation till oss, godkänner du oss att debitera ett sådant kreditkort för alla köpta tjänster. Om du har förbetalt i förskott kommer avgifter för köpta tjänster att dras från det förbetalda saldot först och eventuella återstående belopp debiteras ditt kreditkort. Du är ansvarig för att tillhandahålla fullständig och korrekt fakturering och kontaktinformation till oss och meddela oss om ändringar av sådan information.

3.3 Skatter

  • a) Som Användare är du ensamt ansvarig att fastställa dina skyldigheter att rapportera, samla in, betala dina skatter eller andra avgifter.

4 Användarrättigheter

4.1 Dina rättigheter

  • a) Vi beviljar dig som Användare en begränsad, icke-exklusiv, icke överförbar och uppsägningsbar rätt till åtkomst och användning av Tjänsten för dess avsedda ändamål med förbehåll för att du följer dessa Villkor och våra olika policyer, såsom vår Personuppgiftspolicy.

Sammanfattning: Vi ger dig nödvändiga rättigheter för att kunna få åtkomst och använda Tjänsten så länge du följer våra Villkor.

4.2 Dina skyldigheter

  • a) Tjänsten är skyddad av upphovsrättslagar, varumärkeslagar, annan immateriell lagstiftning och bestämmelser enligt svensk lag och andra länders lag. Du bekräftar och godkänner härmed att Tjänsten tillhör oss eller någon av våra licenshavare eller licenstagare. Du får inte ta bort, ändra, distribuera, eller snedvrida upphovsrätts-, varumärkes- eller andra immateriella rättigheter som är tillgängliga på eller i samband med Tjänsten såvida inte annat godkänts av oss.

  • b) Du samtycker till att inte kopiera, modifiera, distribuera, sälja eller hyra ut någon del av tjänsten eller ”reverse engineer” eller försöka extrahera källkoden för Tjänsten. Du får endast komma åt Tjänsten via gränssnittet som vi tillhandahåller, och du får inte ”skrapa” tjänsten på automatiserade sätt eller ”rama in” delar av Tjänsten.

Sammanfattning: Du får bara använda Tjänsten på det sättet det är tänkt du ska använda den.

4.3 Service, ändring och tillgänglighet

  • a) Vi har rätt att begränsa och/eller stänga av din tillgång till Tjänsten med omedelbar verkan om vi har anledning att tro att du bryter mot dessa Villkor.

  • b) Du kan sluta använda Tjänsten när som helst utan förvarning till oss. Vi kan avsluta tillgången för Tjänsten till dig eller andra Användare när som helst utan föregående meddelande.

  • c) Dessutom förbehåller vi oss rätten att när som helst ändra, avbryta, tillfälligt eller permanent upphöra med att tillhandahålla Tjänsten utan föregående meddelande när som helst efter vårt gottfinnande, eller om det krävs enligt lag eller beslut av myndighet. Du samtycker till att vi inte är ansvariga gentemot dig eller någon tredje part för sådan modifiering, upphävande eller upphörande.

  • d) Tjänsten kan vara tillfälligt otillgänglig för antingen schemalagt underhåll eller av andra orsaker som ligger utanför vår rimliga kontroll. Vi ska använda våra rimliga ansträngningar för att informera i förväg om all materiell planerad servicestörning.

Sammanfattning: Vi har rätt att ändra och ta bort funktioner för Tjänsten.

5 Villkor för hur du använder Tjänsten

5.1 Notiser och Meddelanden

  • a) Du accepterar att vi kan tillhandahålla meddelanden och marknadsföring till dig om till våra tjänster: (1) inom tjänsterna, eller (2) skickas till den e-postadress du gav oss vid registrering av ditt användarkonto.

Sammanfattning: Du kan få meddelanden och marknadsföring skickad till dig.

5.2 Dataskydd

  • a) Kompletterande tillägg för personuppgiftsbehandling i form av vår Personuppgiftspolicy gäller som att du godkänner när du skapar ditt konto. Vi behandlar enbart personuppgifter som krävs för att uppfylla vår avtalsenliga skyldighet mot dig, med stöd av ditt samtycke eller för att det är nödvändigt för vårt berättigade intresse. För mer information som beskriver hur vi använder och skyddar de uppgifter du ger oss när du laddar upp information till vår Tjänst, se vår Personuppgiftspolicy.

Sammanfattning: När du skapar ett konto godkänner du att du har läst vår Personuppgiftspolicy.

5.3 Uppsägning

  • a) Du har möjlighet att när som helst slut att använda vår Tjänst och avsluta ditt konto hos oss. Vid uppsägning av konto, förlorar du dina rättigheter att komma åt och använda vår Tjänst. Vi har dock fortfarande rätt att använda ditt innehåll och feedback efter uppsägningen.

Sammanfattning: Ditt konto till Tjänsten kan avslutas antingen av dig eller oss.

5.4 Rättigheter

  • a) För att vi ska kunna tillhandahålla Tjänsten och visa upp det innehåll som du laddar upp på sin profil och i Tjänsten (som bilder, ritningar, produktfotografier m.m., ”Innehåll”), ger du oss rätten till: (1) en icke-exklusiv, royaltyfri, evig, global licens för att använda, kopiera, distribuera, modifiera, ändra och visa ditt Innehåll som bilder, foton, information och personuppgifter samt, för Företagsanvändare, (2) en icke-exklusiv, royaltyfri, uppsägningsbar, global licens för att använda, kopiera, distribuera och använda ditt varumärke, logotyp, namn och designelement i Tjänsten

  • b) Du är ensamt ansvarig för att du har fullständiga rättigheter till det Innehåll du laddar upp i vår Tjänst samt att Innehållet inte gör intrång i annans rätt eller bryter mot tillämpliga lagar. Vi förbehåller oss möjligheten att ta ned och begränsa användning av Innehåll som bryter mot tillämpliga lagar.

Sammanfattning: Genom att använda Tjänsten ger du oss vissa rättigheter.

6 Särskilda villkor för Privatanvändare

6.1 När du har bekräftat en offert och eller genomfört ett köp av en leverantör genom vår Tjänst, har du ingått ett juridiskt bindande avtal där du har betalningsansvar för den avgift som du och leverantören avtalat om. Eventuellt tillkommande villkor som leverantören tillhandahåller gäller för din bekräftade beställning, särskilt vad gäller kvalité, felansvar, avbokning/returrätt samt begränsningar.

6.2 Iplanner går inte i god för någon leverantör vi tillhandahåller via vår Tjänst utan du är ensamt ansvarig att ta del av relevant information, bilda dig en uppfattning och utvärdera vilken leverantör som passar dig och ditt projekt bäst.

Sammanfattning: När du har beställt en tjänst eller produkt av en leverantör är du betalningsskyldig för det pris ni har kommit överens om.

7 Särskilda villkor för Företagsanvändare

7.1 Hur ni registrerar ett företagskonto

  • a) För att använda denna Tjänst, behöver du skapa ett Företagskonto. Skaparen av detta konto är administratorn för kontot. Du accepterar till att all registreringsinformation du tillhandahåller oss är korrekt och uppdaterat. Du accepterar också att ditt användarkonto och lösenord är privat information och samtycker till att inte dela denna information med andra personer eller företag. Du samtycker också till att du är ensamt ansvarig att inte avslöja ditt lösenord till tredje part.

Sammanfattning: För att använda Tjänsten behöver du skapa ett företagskonto.

7.2 Skyldigheter för företagskunder

  • a) Du accepterar att: (i) välja ett starkt och säkert lösenord; (ii) hålla ditt lösenord hemligt och säkert; (iii) Logga ut från ditt konto när du använt klart Tjänsten; (iv) dela inte ditt konto; (v) följa aktuella lagar och Villkoren. Du är ansvarig för allt som händer genom ditt konto så länge du inte rapporterar om ett missbruk av ert konto.

  • b) Du accepterar att bara förse Tjänsten med material och information som inte bryter mot lag eller någons rättigheter (inkluderat immateriella rättigheter och Privacy rättigheter). Du får bara ladda upp information eller material som är lagliga enligt våra Villkor och Personuppgiftspolicy samt inte inskränker annans rättigheter.

  • c) Du intygar att du kommer tillämpa rättvisa villkor för leverans av dina tjänster och produkter till privatanvändare och du kommer följa tillämplig lag, som t.ex. Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, reglerna om skatteavdrag för arbete med reparation, underhåll samt ombyggnad och tillbyggnad (”ROT”).

  • d) Du accepterar att endast förse oss med korrekt och tillförlitlig information vid tidpunkten för informations uppladdning. Du accepterar att hålla information kopplat till ditt företag korrekt och uppdaterat. Om du bryter mot dessa Villkor, kan vi tillfälligt stänga av dig, eller blockera ditt konto från Tjänsten.

Sammanfattning: Som företagskund har du skyldigheter att uppfylla för att få använda Tjänsten.

7.3 Begränsningar, tillfälligt avbrytande eller avslutande

  • a) Om vi begränsar eller tillfälligt avbryter tillhandahållandet av tjänsten till viss Företagsanvändare kommer skälen för detta meddelas senast vid tidpunkten för begränsningen.

  • b) Om vi beslutar avsluta tillhandahållandet av Tjänsten till viss Företagsanvändare kommer skälen till detta meddelas senast 30 dagar innan tillhandahållandet avslutas.

  • c) Om det krävs enligt lag, eller att Företagsanvändaren upprepat brutit mot dessa Användarvillkor behöver vi inte meddela denna Företagsanvändare 30 dagar innan tillhandahållandet avslutas.

Sammanfattning: Om tjänsten begränsas för enskild företagsanvändare kommer vi meddela detta.

7.4 Publicitet

  • a) Företagsanvändare ger oss rätten att använda företagets namn och logotyp som en referens för marknadsföring med förbehåll för kundens vanliga varumärkesanvisningar som de ger till oss.

  • b) Vill ni inte användas som referens kontakta oss på kontakt@iplanner.se.

Sammanfattning: Vi kan använda ditt företagsnamn och loga till marknadsföring om inte du motsätter dig detta.

8 Orderjusteringar och avbokningar

8.1 Företagsanvändare ingår avtal med Privatanvändare. Företagsanvändare är skyldiga att kontrollera priser för respektive arbete på egen hand, vi bär inget ansvar för prissättning eller avtalsrelationen mellan Företagsanvändare och Privatanvändare vid köp av produkt/tjänst via Tjänsten.

8.2 Privatanvändare och Företagsanvändare är ansvariga för eventuella justeringar av ordar dem gör via Tjänsten, och accepterar att betala eventuella extra avgifter eller skatter som tillkommer på grund av justeringen.

8.3 Privatanvändare kan avboka en order enligt de villkor som Företagsanvändaren de beställt av har i sina tillkommande villkor, om Privatanvändaren har rätt till detta enligt Företagsanvändarens policys.

Sammanfattning: Justeringar och avbokningar av ordar är Användarna själva ansvariga att lösa.

9 Betygsättning och recension

9.1 Inom en tidsram efter [ett jobb/en beställning] har gjorts kan Privatanvändaren lämna en offentlig recension och lämna ett betyg på Företagsanvändaren. Recensionerna och Betygsättningen beskriver den enskilda användarens åsikt och reflekterar inte vår åsikt. Recensioner och Betygsättningar är inte verifierade av oss och kan vara inkorrekta och missledande.

9.2 Recensionerna och Betygsättningen ska göras så korrekt som möjligt och får inte innehålla stötande eller förtalande språk.

9.3 Användare är förbjudna att på något sätt manipulera recensionerna och betygsättningen, som att instruera tredje part att skriva en positiv eller negativ recension om en annan Företagsanvändare.

9.4 Recensionerna och betygsättning är en del av en Företagsanvändarens profil och kan publiceras på andra ställen än i Tjänsten (såsom listningssidan) tillsammans med annan relevant information.

Sammanfattning: Privatanvändare kan göra recensioner och betygsätta de Företagsanvändare de kommer i kontakt med genom Tjänsten.

10 Tvist mellan användare

10.1 Användare samtycker till att samarbeta med och bistå oss i god tro, samt att förse oss med sådan information och vidta åtgärder som rimligen kan begäras av oss, i samband med eventuella tvister mellan Användare. En Användare ska på vår rimliga begäran och utan kostnad för Användaren, delta i medling eller ett liknande förfarande, där processen kommer genomföras av oss eller av tredje part som vi valt. Användare har rätt att när som helst avsluta sitt deltagande i medling eller liknande förfarande. En användares rätt att väcka talan vid domstol förblir opåverkad.

Sammanfattning: Användare i tvist ska försöka lösa detta genom en gemensam medling.

11 Förbjudna aktiviteter

11.1 Du är ensam ansvarig för alla lagar, regler, förordningar och skatteförpliktelser som kan gälla för din användning av denna Tjänst. När du använder denna tjänst får du inte själv eller hjälpa andra att:

  • a) Bryta mot eller kringgå tillämpliga lagar, regler, avtal med tredje part, tredje parts rättigheter eller våra Villkor, Policyer eller standarder;

  • b) använda denna Tjänsts kommersiella innehåll för kommersiella eller andra ändamål som inte tillåtits uttryckligen av dessa Villkor;

  • c) falskt utrycka att vi godkänt, samarbetar eller på annat sätt vilseleder andra angående din koppling till oss;

  • d) Kopiera, lagra eller på annat sätt använda information om någon annan Användare av Tjänsten och som på något sätt strider mot vår Personuppgiftspolicy, dessa Villkor eller sekretessrätten för Användare eller tredje parter;

  • e) använda Tjänsten i samband med distribution av oönskade kommersiella meddelande (”Spam”);

  • f) som Företagsanvändare erbjuda tjänster eller varor som du inte själv äger eller har tillstånd att tillhandahålla;

  • g) Diskriminera eller trakassera någon på grund av ras, nationalitet, ursprung, religion, kön, könsidentitet, psykisk eller fysisk funktionsnedsättning, medicinskt tillstånd, civilstånd, ålder, sexuell läggning eller på annat sätt ha ett våldsamt, skadligt, kränkande eller störande beteende;

  • h) Använda Tjänsten, dess innehåll, vårt varumärke, logotyp eller annan egenutvecklad information utan vårt skriftliga samtycke till detta;

  • i) Använda robotar eller andra automatiserade medel eller processer för att komma åt, samla in data eller annat innehåll från Tjänsten för något ändamål;

  • j) Kringgå, ta bort, inaktivera försämra, avkoda eller på annat sätt kringgå tekniska åtgärder som implementerats av oss eller någon av våra leverantörer för att skydda Tjänsten;

  • k) Försöka ta isär eller omvandla någon av programvaran som används för att tillhandahålla Tjänsten;

  • l) Vidta åtgärder som skadar eller påverkar Tjänstens prestanda eller funktion;

  • m) Exportera, återexportera, importera eller överföra Tjänsten eller del därav;

  • n) som Företagskund göra förfrågningar av andra leverantörer i syfte att göra prisjämförelser på eget företags tjänster;

  • o) ge vilseledande information om projekt eller villkor för leverans av tjänster;

  • p) Bryta mot eller kränka annans rättigheter eller på annat sätt skada annan.

11.2 Du accepterar att vi inte har någon allmän skyldighet att övervaka användarinnehåll eller att aktivt söka fakta som indikerar olaglig aktivitet, men har rätt att granska, inaktivera åtkomst till eller redigera medlemsinnehåll för att (i) säkra och förbättra säkerheten i Tjänsten; (ii) säkerställa att medlemmar följer villkoren; (iii) följa tillämplig lag, ordning, krav från domstol, brottsbekämpning, annat administrativt organ eller statligt organ; (iv) hantera skadligt eller stötande innehåll från Användare; eller (v) annat som anges i dessa Villkor. Du samtycker till att samarbeta och bistå oss med information och vidta åtgärder som vi rimligen kan begära kopplat till en utredning om missbruk av Tjänsten.

11.3 Om du anser att en Användare du interagerat med via Tjänsten agerar felaktigt exempelvis genom att (i) ha ett stötande, våldsamt eller sexuellt olämpligt beteende, (ii) du misstänker har stulit från dig eller (iii) eller på annat har ett störande beteende, bör du omedelbart rapportera detta till lämpliga myndigheter och sedan kontakta oss. Du samtycker till att varje rapport du gör inte förpliktar oss att vidta åtgärder (utöver när detta krävs enligt lag).

11.4 Du accepterar att ersätta iplanner om vi lider skada till följd av att du publicerar information i Tjänsten och/eller på Hemsida och detta skulle leda till att iplanner hålls ansvarigt eller att krav riktas mot iplanner.

Sammanfattning: Det finns vissa beteenden som inte är tillåtna om du använder denna Tjänst.

12 Vår upphovsrättspolicy

12.1 Vi respekterar andra rättighetsinnehavares upphovsrätter och andra immateriella rättigheter och förväntar oss att våra Användare gör detsamma.

12.2 Vi har rätt under lämpliga omständigheter och efter vårt eget gottfinnande inaktivera eller avsluta konton eller åtkomsten för Användare som upprepade gånger har anklagats för intrång i andras upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter.

  • 12.3 Om du är ägare av en upphovsrätt eller annan immateriell rättighet eller har rätt att agera på uppdrag av ägaren, vänligen rapportera påstådda intrång som skett via Tjänsten till kontakt@iplanner.se. Efter mottagande av meddelandet kommer vi vidta alla åtgärder som enligt oss kan anses lämpliga, inklusive borttagning av det ifrågasatta materialet från Tjänsten.

12.4 Meddelandet till oss om påstått intrång ska innehålla:

  • a) Information som möjliggör en identifiering av den eller de immateriella rättigheter som du hävdar att intrång har skett.

  • b) Identifiera det material som du anser bryter mot er rättighet och som ska tas bort från Tjänsten samt ge oss tillräcklig information för att vi ska kunna lokalisera materialet.

  • c) Ange din postadress, telefonnummer och e-postadress.

  • d) Inkludera följande uttalanden i ditt meddelande: (1) ” Jag hävdar härmed att jag är i god tro angående den omtvistade användningen av upphovsrättsmaterialet inte är auktoriserad av upphovsrättsinnehavaren, dess agent eller lagen.” (2) ”jag hävdar härmed att informationen i detta meddelande är korrekt och, under straff för mened, att jag är ägare, eller bemyndigad att agera för ägarens räkning enligt upphovsrätten som påstås kränks”.

12.5 Ange ditt fullständiga juridiska namn och din elektroniska eller fysiska signatur.

Sammanfattning: Respektera immateriella rättigheter vid användandet av Tjänsten.

13 Löptid, uppsägning, avstängning och andra åtgärder

13.1 Detta avtal träder i kraft när du skapar ditt konto och gäller tillsvidare tills du eller vi säger upp vårt avtal i enlighet med denna bestämmelse.

13.2 Du kan säga upp avtalet när som helst genom att skicka ett mail till oss. Om du avbryter ditt företagskonto kommer alla dina ordar via oss annulleras och kunderna har rätt till full återbetalning. Om du avslutar ditt avtal som konsument kommer alla dina lagda ordar annulleras och om du har eventuella skulder behöver dessa betalas innan ditt konto kan sägas upp.

13.3 Utan att begränsa våra rättigheter kan vi säga upp detta avtalet genom att ge dig 30 dagars varsel via e-post till din registrerade e-postadress.

13.4 Vi kan omedelbart, utan föregående meddelande säga upp detta avtal och sluta ge åtkomst till Tjänsten om du: (1) väsentlig har brutit mot Villkoren, betalningsvillkor eller våra policyer, (2) du har brutit mot gällande lagar, förordningar eller tredje parts rättigheter eller (3) vi tror i god tro att sådan åtgärd rimligen är nödvändig för att skydda oss, våra användare eller tredje parts personliga säkerhet eller egendom.

13.5 Vi kan dessutom vidta någon av följande åtgärder (i) för att följa tillämpliga lagar, begäran av domstol, annat administrativt eller statlig organs order, eller om (ii) du brutit mot dessa Villkor, betalningsvillkor, våra policyer, lagar, förordningar eller tredje parts rättigheter, (iii) du har tillhandahållit oss med felaktig, bedräglig eller ofullständig information vid kontoregistrering för Tjänsten, (iv) du har upprepade gånger fått dåliga betyg och recensioner eller vi blir medvetna om eller har fått klagomål om din prestation eller uppförande, (v) vi tror i god tro att sådan åtgärd är rimligen nödvändig för att skydda oss, våra Användare eller tredje parter, eller för att förhindra bedrägeri eller annan olaglig aktivitet:

  • a) Vägra att visa, ta bort, eller fördröja betyg, recensioner eller annat användarinnehåll;

  • b) Ta bort alla väntande eller bekräftade ordar;

  • c) Begränsa din möjlighet att använda Tjänsten;

  • d) Tillfälligt eller permanent återkalla någon speciell status kopplat till ditt användarkonto;

  • e) Tillfälligt eller vid allvarliga eller upprepade brott stänga ner ditt konto till Tjänsten permanent och sluta ge åtkomst till Tjänsten.

13.6 I händelse av icke-väsentlig överträdelse och där så är lämpligt kommer du att få information om avsedda möjligheter av oss och en möjlighet att lösa problemet till vår rimliga tillfredställelse.

13.7 Om vi vidtar någon av de åtgärder vi beskrivit ovan (i) kan vi komma att återbetala ordar som du redan betalat för och (ii) du kommer inte att ha rätt till någon ersättning för väntande eller bekräftade bokningar som brutits där du inte betalat.

13.8 När detta avtal har sagts upp har du ingen rätt till återställning av ditt konto eller något av ditt användarinnehåll. Om din tillgång till eller användning av Tjänsten varit begränsad eller ditt konto har stängts av eller detta avtal har avslutats av oss, får du inte registrera ett nytt konto till Tjänsten eller komma åt Tjänsten via ett annat konto.

13.9 Om vi vidtar någon av de åtgärder som beskrivits i detta avsnitt kan du överklaga ett sådant beslut genom att kontakta oss på kontakt@iplanner.se.

Sammanfattning: Detta avtal gäller tillsvidare och vi kan vidta åtgärder om du skulle bryta mot regler för denna Tjänst.

14 Feedback

14.1 Vi tar gärna emot feedback, kommentarer och förslag för att förbättra Tjänsten. Du kan ge oss feedback genom att maila oss på kontakt@iplanner.se eller annan kommunikationsväg. All feedback du skickar till oss kan användas för alla affärssyften och kommer betraktas som icke-konfidentiell information som inte du har någon äganderätt till.

Sammanfattning: Vi tar gärna emot din feedback så vi kan göra Tjänsten bättre.

15 Ansvarsfriskrivning från garantier och ansvarsbegränsningar

15.1 Begränsad garanti

  • a) Den här Tjänsten är tillgänglig ”som den är” utan några former av garantier och ditt användande av denna Tjänst är ensamt ditt ansvar. Vi ger inga utfästelser, uttryckliga, underförstådda eller på annat sätt, avseende tillgänglighet, kvalitet, lämplighet för något särskilt ändamål, lämplighet eller noggrannhet för Tjänsten. Vi ger inte heller någon garanti, intygar, stödjer, garanterar eller tar ansvar för några tredjepartsapplikationer, integrationer eller annan produkt som annonseras eller erbjuds av tredje part på eller genom Tjänsten.

  • b) Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att information som ges till tredjepartsleverantörer och värdpartner överförs med rimliga säkerhetsåtgärder, garanterar det inte att dessa överföringar kommer att krypteras. Vidare förstår du att dina personuppgifter kan överföras eller hanteras på ett okrypterat sätt om du väljer att använda okrypterade portgångar för att ansluta till Tjänsten.

  • c) Eftersom vissa lagar inte tillåter specifika ansvarsfriskrivningar, kanske dessa ansvarsfriskrivningar inte gäller dig.

Sammanfattning: Du har ingen garanti vid användning av denna Tjänst.

15.2 Undantag

  • a) Vi ansvarar inte för någon direkt eller indirekt förlust som du har åsamkats om inte vi funnits skyldiga till skadan på grund av grov vårdslöshet eller avsiktligt handlade. Denna ansvarsbegränsning inkluderar, men är inte begränsad till, förlust av produktion, försäljning, förlust av vinst eller kapitalkostnad.

  • b) Vi är under inga omständigheter ansvariga för förlust eller skador som är direkt eller indirekt relaterade till:

  • • Tjänsten;

  • • användning eller tolkning av information som presenterats i Tjänsten;

  • • information i Tjänsten och på Hemsidan;

  • • Innehållet i Tjänsten och på Hemsidan;

  • • din användning av, eller oförmåga att använda Tjänsten;

  • • frågor om betalning av dina köp;

  • • förlust av information eller data;

  • • förlust av produktion, försäljning, förlust av vinst eller kapitalkostnad; och

  • • alla åtgärder som vidtas i samband med upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter.

Sammanfattning: Vårt ansvar för skada som framkommit vid användning av Tjänsten är begränsat.

15.3 Begränsning av ansvar

  • a) Du har ingen rätt att kräva iplanner på ersättning på grund av till följd av omständigheter som kan härledas till Tjänsten, iplanner.se, till exempel, men inte begränsat till, fel i utförd tjänst mellan Privatanvändare och leverantör, att Tjänsten skulle vara otillgänglig, felaktig information i annonser.

  • b) Vissa jurisdiktioner tillåter inte undantag för underförstådda garantier eller begränsningar av ansvar för oförberedda eller följdskador, vilket innebär att vissa av ovanstående begränsningar kanske inte gäller dig. I dessa jurisdiktioner är vårt ansvar begränsat till vad som är tillåtet enligt lag.

Sammanfattning: Iplanner är inte ansvarigt för händelser som är utom vår kontroll så långt det är möjligt enligt lag.

16 Övriga villkor

16.1 Vi har rätt att tilldela våra rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor till någon tredje part. Dessutom har vi rätt att anlita en underleverantör för att utföra våra skyldigheter enligt dessa Villkor.

16.2 Om ägandet av iplanner skulle förändras kan vi överföra din information, prenumeration och användarkonto till en annan juridisk enhet så att dessa fortsätta tillhandahålla dig Tjänsten. Denna nya juridiska enhet måste fortfarande uppfylla de åtaganden som vi har till dig genom dessa Villkor och genom vår Personuppgiftspolicy.

16.3 Dessa Villkor med förbehåll för eventuella ändringar, modifieringar eller överenskommelser som du gör med oss, ska utgöra hela avtalet mellan dig och oss för Tjänsten och all användning av Tjänsten. Om någon bestämmelse i dessa Villkor skulle anses ogiltiga av domstol eller på annat sätt av behörig jurisdiktion, kommer den bestämmelsen endast begränsas till det minsta möjliga nödvändiga och de övriga villkoren kommer fortsatt att gälla.

16.4 Dessa Villkor är skrivna på svenska. Skulle en översatt version av dessa Villkor hamna i konflikt med denna svenska version, ska den svenska versionen gälla.

17 Tillämplig lag

17.1 Dessa Villkor ska regleras av och tolkas av svensk lag, utan hänsyn till lagkonflikter.

18 Tvistlösning

18.1 Du som konsument i EU har rätt att använda EU kommissionens Online Dispute Resolution Platform som nås via denna länk.

18.2Om vi vill upprätthålla någon av dess rättigheter mot dig som konsument, vi får bara göra det vid domstolarna i den jurisdiktion där du är bosatt.

18.3Om du agerar som ett företag godkänner du att underkasta dig svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.

19 Hur du kontaktar oss

19.1 Har du några frågor, funderingar eller vill ge oss feedback, vänligen kontakta oss på

kontakt@iplanner.se. [infoga era kontaktuppgifter även postadress och telefon].______________